Salieri ensemble

 

 

 

Mede mogelijk gemaakt door de Vereniging Vrienden van De Tamboer.

SALIËRI ENSEMBLE, kamermuziekconcert op zondagmiddag 2 april 2017 in theater De Tamboer

 

Viool: Lianne van den Berg

Viool: Justyna Mrozek

Altviool: Kristin Stets

Cello: Kate Harris

Contrabas: Finne van der Mar

Klarinet: Joost van Rheeden

Hoorn: Eric Aikema

Fagot: Sophie Breit

 

 

Programma

 

L. van Beethoven (1770-1827) septet, opus 20

- adagio, allegro con brio

- adagio cantabile

- tempo di menuetto, trio

- tema con variazioni

- scherzo

- andante con moto alla marcia, presto

F. Schubert (1797-1828) octet in F groot, D 803-opus post. 166

- adagio, allegro

- adagio

- allegro vivace

- thema met variaties

- menuet, trio

- andante molto, allegro

 

Lianne van den Berg (1980) (viool) begon haar lessen bij Boukje Gerritsma in Hoogezand. Zij behaalde haar bachelor bij Ilona Sie Dhian Ho (2004) aan het Noord Nederlands Conservatorium te Groningen, studeerde verder bij Benzion Shamir aan het conservatorium van Rotterdam (2004) en behaalde haar master bij Johannes Leertouwer aan het conservatorium in Amsterdam (2007).Zij volgde masterclasses aan de internationale zomeracademie in Nice en de Summer Academy in Salzburg bij onder andere Mauricio Fuks, Gerhard Schulz, Lewis Kaplan. Orkestervaring deed zij op in het Haydn Jeugd Strijk Orkest (1995-1998), het Nationaal Jeugd Orkest (2001-2002), het EUYO (2005) en het Schleswig Holstein Festival Orkest (2006 en 2007).Zij speelde in de academie van la Scala in Milaan, waar zij de Cosi fan Tutte van Mozart uitvoerde (2007). In 2008 en 2009 werkte Lianne in het Orquesta Filarmonica de Santiago de Chile in Chili. Vanaf 2010 is Lianne plaatsvervangend aanvoerder tweede viool in het Noord Nederlands Orkest.Daarnaast werkt zij regelmatig als remplacant in het Gelders Orkest en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Naast haar orkestwerk speelt zij kamermuziek en heeft zij sinds 2002 een prive-lespraktijk.

 

Justyna Mrozek, geboren in Polen, begon haar viool studie bij Christian Altenburger aan de Hochschule für Musik und Theater in Hannover en vervolgde haar opleiding in Düsseldorf aan de Robert Schumann-Hochschule, waar ze ook haar diploma behaalde. Zij studeerde kamermuziek, met specialiteit het strijkkwartet, aan de Folkwang Hochschule in Essen bij Anreas Reiner (Rosamunde Quartet). Justyna heeft bij verschillende orkesten gespeeld onder andere bij de 'Düsseldorfer Symphoniker’, 'WDR Rundfunkorchester' en de ' Bochumer Symphoniker' . Zij was concertmeester bij de ‘Junge Deutsche Philharmonie’ te Frankfurt. Haar concertreizen brachten haar naar China, Aserbaitschan, Korea en Israël. Sedert januari 2008 is Justyna Mrozek als eerste violiste verbonden aan Noord Nederlands Orkest te Groningen.

Ze speelt regelmatig in de kamermuziekserie van het NNO in verschillende bezettingen, bijv. met het Oosterskwartet of als het Duo Acheron, samen met cellist Florent Maigrot.

Vanaf 2012 studeert ze ‘Musikvermittlung’ aan de Hochschule für Musik in Detmold, een studie over de ontwikkeling van nieuwe concepten voor klassieke concerten. Met haar masterscriptie over innovatieve concert-formaten voor studenten zal zij dit jaar afstuderen.

In 2014 heeft ze het project “De stille prinses” ontworpen en samen met drie andere strijkers van het NNO voor 4700 kleuters in Leeuwarden en Groningen opgevoerd. In 2016 heeft ze samen met NNO violist Michiel de Sterke de concertserie “Muziek voor senioren” op poten gezet.

 

Kristin Stets begon op achtjarige leeftijd met vioolspelen. Ze ging elf jaar later over op de altviool en studeerde in 2000 in Leipzig af bij Dietmar Hallmann. Ze was vaste remplaçant in het Gewandhaus Orchester te Leipzig en speelde verder in het Leipziger Kammerorchester en het Neues Bachisches Collegium Musicum. Bovendien volgde zij een tweejarige opleiding aan de orkestacademie van de Staatskapelle Dresden. Zij is sinds 2002 lid van het NNO en maakt daarnaast deel uit van de kamermuziekensembles Trio Ukjade en het Oosters Strijkkwartet.

 

Kate Harris is geboren te Leeuwarden en studeerde cello bij Jan-Ype Nota aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen. Zij volgde masterclasses bij Pieter Wispelwey, Colin Carr en Heinrich Schiff. Zij studeerde enkele maanden aan het Conservatoire National Superieur te Parijs bij Michel Strauss. Tussen 2002 en 2004 studeerde zij aan de Musikhochschule te Lubeck bij Troels Svane. Sinds 2005 is zij als tutti-cellist werkzaam bij het Noord Nederlands Orkest. In 2006 nam zij zanglessen bij Jan van Zelm. Een jaar later werd zij toegelaten tot de zangopleiding van het Prins Claus Conservatorium. Zij volgde ook zanglessen bij Marion van den Akker. Nadat ze een jaar in Amerika verbleef voor studie is Kate weer terug bij het NNO.

 

Finne van der Maar studeerde contrabas in Utrecht bij Thomas Brændstrup en rondde zijn studie in 2006 af bij Wolfgang Güttler en Botond Kostyak aan de Hochschule für Musik in Karlsruhe en Basel. Hij is sinds 2009 als bassist verbonden aan het NNO. Hij remplaceert regelmatig bij andere orkesten, zoals het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Gelders Orkest en Amsterdam Sinfonietta. Hij maakte met het European Union Chamber Orchestra diverse tournees door Europa.

 

Joost van Rheeden studeerde klarinet aan het Sweelinck conservatorium te Amsterdam, waar hij zijn diploma uitvoerend musicus met onderscheiding behaalde. Hij volgde masterclasses bij o.a. Hans Rudolf Stalder en Karl Leister. Zijn interesse voor oude muziek en de historie van zijn instrument bracht hem ertoe zich toe te leggen op het bespelen van oude klarinetten. Als zodanig is hij verbonden aan het ensemble Amabile, waarmee hij onlangs een tournee maakte door Frankrijk. Naast zijn functie als eerste klarinettist in het Noord Nederlands Orkest, wordt hij regelmatig gevraagd te remplaceren in andere orkesten, waaronder het KCO en is hij een actief kamermuziekspeler. Zo werkte hij mee aan tal van projecten van het Denner Consort, waarmee hij ook een aantal cd 's opnam. Van Rheeden kreeg van het NNO als eerste de mogelijkheid om een Carte Blanche-serie concerten samen te stellen rondom zijn eigen instrument.

 

Eric Aikema (hoorn) studeerde in Groningen bij Hans Dullaert en Frank Brouns en behaalde daar zijn diploma uitvoerend musicus. Vanaf 1996 remplaceerde hij bij onder meer het NNO, Radio Kamer Orkest, Radio Filharmonisch Orkest, Gelders Orkest, Nederlands Philharmonisch Orkest en Nederlands Kamer Orkest. In 2007 werd hij als derde en plaatsvervangend eerste hoornist verbonden aan het NNO. Hij speelt in verschillende ensembles en maakte hiermee tournees naar Zuid-Afrika en Frankrijk. Hij werkte mee aan cd-, televisie- en radio-opnames in opdracht van Stichting Muziekcentrum van de Omroep.

 

Sophie Breit begon zich reeds vroeg voor de fagot te interesseren. Ze kreeg les op de Musik- und Singschule in Wien Margarethen bij Petra Braun en sinds 2007 aan de Universität für musik und darstellende Kunst, eerst bij Robert Killinger en vanaf 2009 bij Richard Galler. In het kader van het ERASMUS - programma studeerde ze een jaar aan de Hochschule der Künste Bern bij Lyndon Watts. Als invaller speelde ze met de Wiener Symphoniker, het Tonkünstler- Orchester Niederösterreich en het Orchester des Stadttheaters Klagenfurt.

Sinds augustus 2016 is ze als contrafagottiste verbonden aan het Noord Nederlands orkest.

Ludwig van Beethoven (1770 – 1827), Septet in e opus 29

Beethoven componeerde zijn septet opus 20 in 1799. Het werd een van meest gespeelde werken van de 19de eeuw. Het werk bestaat uit zes delen en sluit aan bij de serenades en divertimenti uit die tijd, stukken voor uitvoeringen in de open lucht, waarin de blaasinstrumenten goed tot hun recht kwamen. Het septet is een bijzonder, luchtig, ontspannend werk en sluit naadloos aan bij de divertimenti en serenades van Mozart. De zes onderdelen zijn kort en vrolijk. Afwisseling genoeg. Het werk begint met een Adagio. Een vrolijk Tempo di Menuetto wordt gevolgd door een Tema con Variationi, een Menuetto als introductie voor een Allegro con brio , gevolgd door Thema met variaties. Met het Scherzo met een marsachtige finale, waarin een cadens voor viool eindigt dit optimistische werk.

Het werk onderging allerlei arrangementen en aanpassingen, zowel door Beethoven zelf als door zijn uitgevers. Merkwaardig genoeg had de componist helemaal geen hoge dunk van het werk en onderschatte ook de populariteit ervan.

Het septet werd voor het eerst gehoord tijdens een privé concert ten huize van de vorst Schwarzenberg. Het publiek maakte er voor het eerst mee kennis tijdens een concert gegeven Keizerlijk Nationaal Hoftheater in Wenen op 2 april 1800. Beethoven vroeg en kreeg 20 dukaten voor de compositie van zijn uitgever Hoffmeister en dat was in zijn tijd een formidabel bedrag. Een dergelijke som verdiende hij ook met zijn eerste symfonie en zijn pianosonate opus 22. De populariteit van het septet wordt mede verklaard door het feit dat Beethoven gebruik heeft gemaakt van het destijds populaire volksliedje “Ach Schiffer, lieber Schiffer”, als thema voor de variaties. Het thema van het Menuet is ontleend aan de korte en bij amateurs geliefde pianosonate opus 49 no 2.

 

 

Franz Schubert (1797 – 1828), Oktet in F. D 72

Twee muziekstukken voor acht instrumenten van Schubert staan in het teken van de serenades voor blaasinstrumenten, luchtige ontspanningsmuziek, geliefd in het Wenen van het eind van de achttiende eeuw. In tegenstelling tot de klassieke symfonie met steevast vier, soms drie delen, omvatte de serenades een willekeurig aantal delen: 7 bij voorbeeld in de Serenade voor 13 instrumenten bij Mozart, de componist, die het voorbeeld heeft gegeven door het componeren van

ontelbare divertimenti en serenades in allerlei bezettingen, voor blazers, strijkinstrumenten of een mix daarvan. Het Septet,dat Beethoven in zijn jeugdjaren heeft geschreven, dat vooral in Wenen erg populair was, diende Schubert als voorbeeld. Het was graaf Ferdinand Troyer die bij Schubert een werk in kamermuziekbezetting voor eigen gebruik bestelde. Schubert gebruikte het Beethoven Septet als voorbeeld met dezelfde instrumentatie, waaraan een tweede viool werd toegevoegd en 6 delen. Evenals Beethoven maakt hij van het vierde deel een thema met variaties. De opdrachtgever Troyer schijnt een verdienstelijk klarinettist geweest te zijn en dat verklaart de belangrijke rol, die de klarinet in dit muziekstuk speelt. Het Oktet werd met een opzienbarende snelheid geschreven en werd voor het eerst uitgevoerd ten huize van de familie Troyer op 1 maart 1824. Voor het grote publiek vond de eerste uitvoering plaats in 1827, tijdens een herdenkingsconcert op 16 april 1827 als eerbewijs aan de toen onlangs overleden Beethoven.

 

Tekst programma en CV’s: Noord Nederlands Orkest

Tekst componisten: Pieter Niekerk

 

 

Copyright @ Vrienden van de Tamboer Webdesign: Hajé Rundervoort