Winnaar PCC concours - jong talent

Winnaars Prinses Christina Concours, jong talent

Theater De Tamboer, 6 november, Passagezaal, middagvoorstelling! aanvang 14.00 uur

Programma

 

 

 

Gitaar

Piano

Viool

Piano (begeleiding)

Maarten Oomes

Florian Verweys

Elisa Dijkstra

Etsuko Oga

 

 

J.S. Bach (1685–1750)

Uit de 1e Solosonate voor viool

 

- Adagio

W.A. Mozart (1756-1791)

Viool concert nr. 4

 

- Deel 1

A.B. Mangoré (1885–1944)

Un sueňo en la Floresta

F. Tárrega (1852–1909)

Capricho Árabe (Serenata)

A. York (1958-heden)

Sunburst

 

 

L. van Beethoven (1770-1827)

Sonate nr. 27 opus 90 in e klein

 

1. Mit Lebhaftigkeit und durchaus mit Empfindung

und Ausdruck

2. Nicht zu geschwind und sehr singbar vorgetragen

Pauze

 

 

 

P. de Sarasate (1844-1908)

Carmen fantasie

 

 

F.Tárrega

Recuerdos de la Alhambra voor gitaar

I. Albeniz (1860-1909)

Suite Española opus 47 nr. 5: Asturias

G. Regondi (1823-1872)

Etude no. 1

R. Dyens (1955-heden)

Libra Sonatine - Movenment nr. 3: Fuoco

 

 

C. Debussy (1862-1918)

Preludes livre 2

 

3. La Puerta del vino

5. Bruyères

 

 

F. Liszt (1811-1886)

Mephistowaltz no. 1

 

 

Het Prinses Christina Concours

 

Het Prinses Christina Concours is een jaarlijks terugkerend concours waarbij iedere jonge muzikant van 12 tot en met 19 jaar (voor zang 21 jaar) zich, ongeacht het niveau, kan inschrijven.

 

Het Prinses Christina Concours staat open voor alle jonge muzikanten die een klassiek stuk al aardig in de vingers hebben. Alle deelnemers mogen tien minuten optreden. Het concours is er niet alleen voor de toptalenten, maar juist ook voor diegenen die graag een extra stimulans willen. Na afloop krijgen alle deelnemers persoonlijk advies van juryleden. Bovendien kunnen deelnemers naar elkaars optreden luisteren en collega-musici ontmoeten.

Naast het klassieke concours is er tegenwoordig ook het Prinses Christina Jazz Concours.

 

In het verleden heeft de harpist Harpist Remy van Kesteren opgetreden in De Tamboer. In 2004 won hij een eerste prijs op het Prinses Christina Concours. Inmiddels is hij vele prijzen verder en kreeg hij op 1 juni de hoogste onderscheiding toegekend die een klassiek musicus kan ontvangen: de Nederlandse Muziekprijs. Dit vierde Remy met een live concert in de Amsterdamse poptempel Paradiso, waar hij de harp letterlijk in de spotlights zette. “Ik wil de harp in volle glorie laten horen. Niet alleen in een klassieke setting, maar juist ook in combinatie met jazz, dance en improvisatiemuziek.”

 

Het bestuur van de Vrienden van De Tamboer is trots dat we de oud Scala leerling Maarten Oomes, Florian Verwey en Elisa Dijkstra mogen verwelkomen in De Tamboer. Deze drie musici staan garant voor een geweldig optreden.

 

Maarten Oomes

Maarten Oomes (1997) speelt sinds zijn zevende jaar klassiek gitaar. Hij heeft afgelopen schooljaar het Gymnasium afgerond op het Roelof van Echten College in Hoogeveen. Nu woont Maarten in Capelle aan den IJssel en studeert hij Geneeskunde in Rotterdam. Naast klassiek gitaar speelt hij ook steelstringgitaar (fingerpicking) en elektrisch gitaar. In 2008 nam hij voor het eerst deel aan een gitaarconcours: het National Guitar Awards (NGA). In de landelijke finale mocht hij de 1e prijs van zijn leeftijdscategorie in ontvangst nemen. In de jaren erna heeft hij met succes meegedaan aan verschillende gitaarconcoursen: twee keer bij het Twents Gitaarfestival en twee keer bij EGTA (European Guitar Teachers’ Association). In februari 2014 won Maarten een 1e prijs, publieksprijs en laureatenprijs op het Prinses Christina Concours Noord in Groningen en vervolgens weer een 1e prijs in de Nationale Finale in Den Haag. Maarten is sindsdien een aantal keer te horen geweest op NPO Radio 4 en hij heeft diverse keren opgetreden als solist bij orkesten (Noord Nederlands Orkest, JeugdOrkest Nederland). Ook is hij op uitnodiging van het Prinses Christina Concours op concertreis naar Zürich geweest. Daarnaast werd hij gekozen tot een van de vijf genomineerden van de Drentse Talentprijs Cultuur 2015. Bij de finale van het Prinses Christina Concours Noord 2015 nam hij zitting in de laureatenjury. Maarten krijgt les van Jan Penninkhof en Sabrina Vlaskalic en heeft tot nu toe masterclasses gevolgd bij Yves Storms, Laura Young, Izhar Elias en Miloš Karadaglić.

 

 

 

Florian Verweij

Een andere musicus die deze zondagmiddag optreedt is Florian Verweij (19 jaar). Hij is eerstejaars student klassiek piano bij pianopedagoog Jan Wijn aan het Conservatorium van Amsterdam.

 

Tijdens de jaren van de middelbare school combineerde hij zijn hobby’s schaken en judo met piano aan de Jong Talentopleiding van hetzelfde conservatorium bij Marcel Baudet. Na diverse successen op de NK’s jeugdschaak koos Florian uiteindelijk volledig voor de piano.

 

Belangrijke leermomenten in zijn muzikale ontwikkeling zijn o.a. deelname aan concoursen, festivals en concerten. In 2010 bereikte hij de finale van de Steinway Piano Competition en ontving de tweede prijs in de categorie 12 t/m 14 jaar.

In april 2013 ontving Florian als vijftienjarige de tweede prijs in de categorie 15 tot 19 jaar tijdens de nationale finale van het Prinses Christina Concours. Bij het YPF Concours in november 2013 in Amsterdam werd hem de Guus Janssenprijs overhandigd voor de meest veelbelovende uitvoering van “Walden Pond with Passing Train” (Guus Janssen, 2012). Florian ontving daarnaast als jongste deelnemer de runner up-prijs naar de halve finale van dit concours in de leeftijdscategorie 16 t/m 19 jaarIn augustus 2015 werd hem de Labberté-Hoedemaker Award toegekend tijdens het tiendaagse Peter de Grote Festival in Groningen, omdat hij zich bijzonder had onderscheiden met zijn pianospel. In mei 2015 heeft Florian op uitnodiging van het Prinses Christina Concours en the Netherlands America Foundation deelgenomen aan een concerttour door Canada en de Verenigde Staten. O.a. werden concerten gegeven ter herdenking van de 70-jarige bevrijding van Nederland door Canadese soldaten. In november 2015 was Florian laureaat van de Meesterproef van de Classic Young Masters en heeft hij daarbij de gelijknamige award ontvangen waarmee hem een tweejarig begeleidingstraject aangeboden is. Tevens ontving hij de Publieksaward. In het najaar van 2016 maakt Florian een korte tournee naar Griekenland op uitnodiging van de Nederlandse ambassade in Athene en in samenwerking met het Prinses Christina Concours.

 

Naast solorecitals speelt Florian in verschillende kamermuziekensembles en solistisch met orkest. In 2011 was hij finalist bij het Concertgebouw Entree Kamermuziekconcours. Sinds 2014 is hij verbonden aan de Piano Academy van het Piano Duo Festival Amsterdam. Als zestienjarige voerde hij tweemaal het derde pianoconcert van Ludwig van Beethoven uit met het Fries Kamer Orkest. In 2015 soleerde hij met het strijkorkest Amsterdam Sinfonietta. In maart 2016 was hij deelnemer van het Festival Jong Talent Schiermonnikoog en in dit jaar soleert hij meerdere keren met de Marinierskapel der Koninklijke Marine met Gershwin’s Rhapsody in Blue en het tweede pianoconcert van Shostakovich. Ook soleerde hij in dit jaar diverse malen met het Fries Kamerorkest met het Pianoconcert in A klein van Edvard Grieg

 

Dankzij prijzen op concoursen mocht hij deelnemen aan masterclasses bij o.a. Rian de Waal, Jacques Rouviers, Dmitri Alexeev, Willem Brons, Enrico Pace en Leslie Howard.

 

 

 

Elisa Dijkstra

Tenslotte treedt Elisa Dijkstra (1998) op. Zij begon op haar vierde met vioollessen bij Josien Le Coultre in Groningen. Op haar twaalfde werd ze toegelaten tot de Sweelinck Academie van het Conservatorium van Amsterdam waar ze vijf jaar lang bij Coosje Wijzenbeek lessen heeft gevolgd. Gedurende die tijd speelde ze in het strijkersensemble de Fancy Fiddlers, waarmee zij vele concerten heeft gegeven in binnen- en buitenland. Sinds twee jaar heeft ze les van Veselina Manikova aan het Prins Claus Conservatorium te Groningen. Elisa heeft met succes deelgenomen aan verschillende concoursen. In 2010 won ze de eerste prijs op het Britten vioolconcours en de publieksprijs met haar strijkkwartet in de regionale finale van het Prinses Christina Concours. In 2011 en 2016 behaalde ze respectievelijk een tweede en eerste prijs bij hetzelfde concours. Elisa heeft gesoleerd met het Haydn Jeugd Strijkorkest, het Britten Jeugd Strijkorkest en het Amstelveens Symfonieorkest. Ze heeft masterclasses gevolgd in bij Liza Ferschtman en Vadim Repin en is op verschillende zomercursussen geweest in België, Duitsland, Frankrijk en Zwitserland.

 

 

Etsuko Oga

Elisa Dijkstra wordt op piano begeleid door Etsuko Oga. Zij studeerde bij Paolo Giacometti aan het Utrechts conservatorium waar ze haar diploma behaalde. Hierna studeerde ze bij Denis Pascal aan het Conservatoire à Rayonnement Régional de Rueil-Malmaison in Frankrijk waar ze de 1e prix voor piano en kamermuziek behaalde. Ook volgde ze er de opleiding “accompagnement au piano” bij Angeline Pondepeyre.

Sinds 2014 is ze als begeleidster verbonden aan de Nationale Balletacademie in Amsterdam.

Etsuko maakt tevens deel uit van diverse kamermuziek ensembles van het Noord Nederlands Orkest.

 

 

De componisten

De uit te voeren werken zijn van de klassieke componisten als Johann Sebastian Bach, Wolfgang Amadeus Mozart en Frans Liszt tot en met moderne gitaarcomposities van de nog in leven zijnde componisten Andrew York en Roland Dyens.

 

Elisa Dijkstra bijt het spits af met het adagio uit de eerste solosonate voor viool. Johann Sebastian Bach is zeer invloedrijk geweest als componist. Hij werd geboren op 21 maart 1685 te Eisenach in de huidige Duitse deelstaat Thuringen als telg van een oud muzikaal geslacht. Hij kreeg al op zeer jonge leeftijd van zijn vader Johann Ambrosius Bach vioolles. Op negenjarige leeftijd kwam hij bij zijn broer terecht en leerde hij kerkorgelspelen. Hij speelde onder meer als hoforganist aan het hertogelijk hof in Weimar. In Weimar heeft hij veel van zijn orgelwerken geschreven.

Later werd hij kapelmeester aan het hof bij Leopold van Anhalt-Köthen. In deze periode heeft Bach de drie solosonates voor viool geschreven, waarvan een gedeelte wordt uitgevoerd.

 

Een tweede stuk dat Elisa zal spelen is van Wolfgang Amadeus Mozart. Wolfgang Amadeus Mozart, was een uit het prinsaartsbisdom Salzburg afkomstige componist, pianist, violist en dirigent. Hij excelleerde in elke courante muziekvorm uit zijn tijd, met name in opera, het pianoconcert en kamermuziek voor strijkers. De muziek die hij als volwassene componeerde, geworteld in Oostenrijkse en Zuid-Duitse tradities maar gekleurd door de Italiaanse opera, kenmerkt zich door haar melodische schoonheid, formele perfectie en rijkdom van harmonie en textuur. Samen met Johann Sebastian Bach en Ludwig van Beethoven wordt hij beschouwd als componist die binnen een traditie nieuwe muzikale concepten bedacht en die diepgaande invloed uitoefende op alle na hem komende componisten.

Mozart was een wonderkind, dat op uitzonderlijk jonge leeftijd viool, klavercimbel en orgel speelde en kwalitatief hoogstaand werk componeerde. Hij was een veelzijdig componist van onder meer vocale muziek als opera, Singspiel, missen, instrumentale orkestmuziek als de symfonie en concertante muziek (met name pianoconcerten, serenades en divertimenti). Ook componeerde hij voor kleinschaliger bezettingen, waaronder sonates voor diverse instrumentale bezettingen en strijkkwartetten en -kwintetten.

 

Vervolgens speelt Maarten Oomes een Un sueňo en la Floresta van Agustín Pío Barrios (ook bekend onder de naam Agustín Barrios Mangoré en Nitsuga (Agustin achterstevoeren gespeld).

Mangoré was een Paraguaanse virtuoze klassieke gitarist en componist. Veelal gezien als een van de grote performers en componisten voor de gitaar. Zijn muziek bleef lange tijd onontdekt tot meer dan dertig jaar na zijn dood in 1944. Ook hij begon al op jeugdige leeftijd met muziek en met vijfteen jaar studeerde hij al op de Nationale Universiteit van Asuncion muziek.

Zijn optredens waren beroemd en hij was een van de eerste klassieke gitaristen die grammofoon opnames maakte. Zijn werk La Cathedral, zijn magnum opus, was geïnspireerd door het werk van Johann Sebastian Bach. Hij was later docent aan het conservatorium van San Salvador en liet zo’n 300 werken na.

 

Van de Spanjaard Francisco Tárrega Eixea, speelt Maarten Capricho Árabe (Serenata).

Op jonge leeftijd verloor Tárrega bijna zijn gehele gezichtsvermogen toen hij in een irrigatiekanaal viel. Mede naar aanleiding van dit ongeluk verhuisde de familie naar Castellon zodat hij muziekles kon krijgen. Zijn eerste muziekleraren, Eugeni Ruiz en Manuel Gonzalez, waren blind. In 1862 moedigde gitarist Julian Arcas Tárrega aan om naar Barcelona te reizen, dé stad voor musici in die tijd. Zijn vader haalde hem echter spoedig terug.

Tárrega begon in 1874 een studie compositie bij Pascual Emilio Arrieta y Corera aan het Madrileense conservatorium. Tegen 1880 gaf hij gitaarles en gaf hij geregeld concerten, waarbij hij bekendstond als de "Saratase van de gitaar". Later vestigde hij zich in Barcelona, waar hij in 1909 stierf.

Tárrega schreef zelf stukken voor gitaar, zoals Recuerdos de la Alhambra, Capricho Árabe en Danza Mora, maar arrangeerde ook stukken van andere componisten voor gitaar, onder meer van Ludwig van Beethoven, Frédéric Chopin en Felix Mendelsohn. Net als verscheidene tijdgenoten, zoals zijn vriend Isaac Albéniz, combineerde hij graag de Romantische trend in de klassieke muziek met elementen uit de Spaanse volksmuziek, en hij transcribeerde enkele van Albeniz' pianostukken (waaronder Leyenda) naar gitaarschrift.

Tárrega wordt beschouwd als de grondlegger van de twintigste-eeuwse klassieke gitaarmuziek en zorgde voor toegenomen belangstelling in de gitaar als concertinstrument.

Aardig is ook om te vermelden dat Tárrega ook de componist is van 's werelds meest gehoorde melodie: de Nokia-tune/ringtone, die gebaseerd is op Tárrega's Gran Vals. Zijn muziek inspireerde ook Mike Oldfield wiens Etude (The Killing Fields) is gebaseerd op Tárrega's solostuk voor klassieke gitaar Recuerdos de la Alhambra (Herinneringen aan het Alhambra).

 

Tenslotte speelt Maarten voor de pauze van Andrew York de compositie Sunburst.

Andrew York is in 1958 in Atlanta in de V.S. geboren en groeide op in Verginia, waar hij aan de James Madison University een bachalor degree behaalde in klassiek gitaar optreden. Waarna hij zijn masters degree (magna cum laude) in muziek behaalde aan de University of Southern California.

Hij ontving vele onderscheidingen.

Gedurende 16 jaar speelde hij in het Los Angeles Guitar Quartet en speelde luit met het USC Early Music Ensemble. Daarnaast heeft hij een solo carriere, componeert hij en treedt hij op.

Inmiddels heeft hij meer dan 50 composities op zijn naam staan voor solo, duo, trio, kwartet en ensembles. Sinds 2015 geeft Andrew gitaarles aan de California State University, Fullerton.

 

 

Florian Verwey neemt ons weer enkele eeuwen terug met Sonate nr. 27 opus 90 in e klein, van Ludwig van Beethoven, die in 1770 in Bonn, Duitsland geboren is. Ook hij was naast musicus dirigent en componist. Zijn stijl sluit aan bij die van Wolfgang Amadeus Mozart en Joseph Haydn, waarmee hij tot de Eerste Weense School wordt gerekend. Hij bracht het classissime tot voltooiing en bereidde de weg voor de romantiek. Beethoven wordt als een van de belangrijkste en meest invloedrijke componisten beschouwd. Zijn oeuvre heft veel invloed gehad op de negentiende-eeuwse muziek.

Ook van Beethoven begon al op vroege leeftijd met lessen bij Cristian Gottlob Neefe, een hoforganist, die hem in contact bracht met werken van Bach, Haydn en Mozart. Op elfjarige leeftijd schreef hij zijn eerste composities en op twaalfjarige leeftijd viel hij soms in als organist en theaterkapelmeester voor Neefe. Op dertienjarige leeftijd schreef hij zijn eerste pianoconcert.

Vanaf 1792 vestigede hij zich in Wenen, waar hij gedurende twee jaar les had van Haydn. Ze bleken echter geen goede vrienden. Vanaf deze tijd heeft hij vele werken gecomponeerd en optredens gegeven. Vanaf 1818 nam zijn gehoor sterk af en kreeg hij ook diverse andere kwalen, waardoor zijn muziekproduktie sterk afnam. In 1827 kwam hij te overlijden.

 

 

Na de pauze speelt Elisa Dijkstra van Pablo de Sarasate Carmen Fantasie. Deze minder bekende Spaanse violist en componist is geboren in 1844. Hij studeerde aan het Parijse Conservatorium nadat hij al op 10-jarige leeftijd aan het Spaanse hof had opgetreden. Hij was een virtuoos violist en toonde hoge begaafdheid op technisch gebied. Zijn werken zijn vooral bekend van de invloeden van de Spaanse volksmuziek. Bekende composities zijn de Spaanse dansen Andalouse en Zigeunerweisen. Ook Carmen Fantasie is alom bekend.

 

We blijven in Spaanse sferen als Maarten Oomens nog een stuk spelt van Francisco Tárrega Eixea, namelijk Recuerdos de la Alhambra voor gitaar.

 

 

Vervolgens de Suite Española opus 47 nr.5: Asturias van Isaac Manuel Francisco Albéniz. Ook de Spaanse Isaac Albéniz (geboren in Pamplona in 1860) stond bekend als muzikaal wonderkind. Hij studeerde aan het conservatorium van Madrid en gaf tot zijn vijftiende concerten als “wonderkind”. Dankzij een Koninklijke beurs kon hij studeren aan het conservatorium in Brussel, waar hij compositie volgde bij Francois-Auguste Gevaert en piano bij Louis Brassin. In 1879 maakte hij een concertreis door Europa.

 

 

Het volgende stuk dat Maarten Oomes speelt is gecomponeerd door de Zwitser Giulio Regondi (geboren in Geneve, 1823), Etude no. 1.

Regondi is een minder bekende componist en klassieke gitarist. Het meest bekend van hem zijn de werken voor solo gitaar, een aantal etudes, variaties op een thema van Bellini en vijf grotere werken. Hij woonde voor langere tijd in Londen.

 

 

Tenslotte brengt Maarten Oomens van Roland Dyens het stuk Libra Sonatine – Movenment nr.3: Fuoco ten gehore. Roland Dyens (1955) is een klassieke gitaar speler, componist en arrangeur.

Zijn optredens zijn vooral bekend vanwege zijn buitengewone improvisatie talent, dat uniek genoemd mag worden bij gitaristen. Zijn muziek is vooral geïnspireerd door folkmuziek en jazz. Tango en Skaï (1985), en Libra Sonatine (1986) behoren tot zijn meest bekende werken.

Geregeld geeft Dyens concerten in Europa, de V.S. en in Azië. Daarnaast is hij gitaardocent aan het Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris.

 

 

We blijven nog even in Parijs, de stad waar Claude Debussy (geboren 1862) zijn opleiding aan het Conservatoire de Paris voltooide en een groot deel van zijn leven doorbracht.

Met zijn cantate L’enfant prodique won hij de Prix de Rome, een 2-jarige studiebeurs in Rome.

Het verblijf in Rome vond Debussy minder prettig vanwege feesten die hij moest bijwonen.

Dat zijn muziek in die tijd niet bij iedereen in de smaak viel werd duidelijk toen de secretaris van de Academie schreef dat Debussy zich niet moest verliezen in dit soort “impressionisme”, naar aanleiding van het orkeststuk “Printemps”. Zijn werk werd beïnvloed door Wagner waarmee hij in contact kwam. Later raakte hij onder de indruk van Spaanse en Javaanse muziek, met name de gamelan. Hierdoor wist hij een eigen klanktaal te ontwikkelen.

Sinds 1909 wist hij dat hij aan kanker leed. Daarnaast brak de eerste wereldoorlog uit. Maandenlang kon hij hierdoor niet componeren. Hij wist zich te herpakken en schreef nog diverse werken.

In 1918 overleed Debussy tijdens het laatste Duitse offensief op Parijs.

Debussy laat werken achter met aparte klankcombinaties en harmonieën. Hiermee heeft hij de muziek in nieuwe banen geleid.

Florian Verwey speelt uit Preludes livre 2, de nummers 3. La Puerta del vino en 5. Bruyères.

 

 

Tot slot speelt Florian Verwey van Franz Liszt de Mephistowaltz no. 1.

De Hongaarse componist en pianist (geboren 1811) wordt gezien als een van de grootste pianovirtuozen. Daarnaast was hij ook pianodocent, muziekhervormer en –vernieuwer.

Toen hij 6 jaar was bleek al zijn muzikale begaafdheid. Op 9-jarige leeftijd gaf hij met succes zijn eerste concert. Al spoedig kreeg de jonge Liszt een studiebeurs aangeboden, die hem de mogelijkheid gaven om bij een vooraanstaand musicus te studeren.

In 1823 verhuisde de familie naar Parijs, zodat Franz daar verder kon studeren. Aan het conservatorium werd hij echter niet toegelaten omdat hij buitenlander was en de directeur van het conservatorium een hekel had aan “wonderkinderen”. Liszt is daarom voor een groot deel als autodidact aan te merken.

Toch heeft hij veel in Parijs gecomponeerd en gespeeld. In 1839 heeft hij het “recital” geïntroduceerd. Bij het publiek en collega-musici werd hij gewaardeerd.

Niet alles verliep in zijn leven van een leien dakje. Hij kreeg te maken met ziekte en een zenuwinzinking. De interesse voor muziek liep bij terug. Daarop begon hij zich te verdiepen in religie en literatuur. Dit heeft latere composities merkbaar beïnvloed. Tijdens de Franse Revolutie (1830) ontstond de kentering en stortte hij zich weer op de muziek. In die tijd ontmoette hij andere musici als Berlioz, Chopin en Paganini, die invloed hadden op Liszts leven als musicus.

In 1848 vestigde hij zich in Weimar waar hij als dirigent actief was en componeerde.

 

 

Dit concert is georganiseerd door het theater De Tamboer en het Noord Nederlands Orkest en werd mede mogelijk gemaakt door de Vrienden van de Tamboer.

 

Copyright @ Vrienden van de Tamboer Webdesign: Hajé Rundervoort